Najważniejsze mechanizmy urządzeń dźwignicowych

0
319
Dźwignice należą do grupy urządzeń transportowych przenoszących ładunki na bliskie odległości. Od początków istnienia ludzkości, praca oparta na sile fizycznej była niezbędna do przetrwania. Wraz z obserwacją praw natury i zjawisk przyrody, człowiek zaczął budować pierwsze urządzenia dźwigowe, które były fundamentem dla dzisiejszych nowoczesnych dźwignic. Z pewnością obecne konstrukcje są o wiele bardziej złożone niż te z odległej przeszłości. Pozwalają również na przenoszenie znacznie cięższych ładunków w krótszym czasie. W dzisiejszym artykule zostaną przedstawione najpopularniejsze rodzaje dźwignic i najważniejsze elementy ich budowy.

Podział dźwignic z wyróżnieniem najważniejszych elementów

W związku z różnorodnością charakteru pracy fabryk, stoczni, czy budowy – stosuje się indywidualnie dopasowane rozwiązania. Istnieje wiele rodzajów dźwignic, które odróżniają się od siebie budową, rozmiarami, udźwigami oraz zastosowanymi mechanizmami.

Według literatury klasycznej można spotkać się z głównym podziałem na dźwignice proste oraz złożone. Budowa pierwszej grupy opiera się na jednej podstawowej części składowej, natomiast drugiej – na kilku takich elementach.

Dźwignice proste

Do grupy dźwignic prostych możemy zaliczyć m.in. wciągniki linowe. Tego typu urządzenia mogą charakteryzować się imponującym udźwigiem nawet do 100 ton – w przypadku wciągników z serii DH producenta Demagcranes. Stanowi on najważniejszy element konstrukcji wykorzystujących tor jednoszynowy, czy jako wózek na suwnicy. Wysokość podnoszenia haka wynosi nawet do 104 metrów, a czułe pozycjonowanie wynikające z funkcji mechanicznej prędkości zwolnionej pozwala na jeszcze stabilniejszą i bezpieczną pracę.

Wyróżniamy również suwnice, do których należą m.in. suwnice bramowe, pomostowe, kolumnowe. Ich najważniejszym elementem jest tor jazdy, po którym porusza się mechanizm podnoszenia z silnikiem napędowym samohamownym. W grupie dźwignic prostych swoje miejsce znajdują również żurawie. Podstawowymi częściami składowymi jest kolumna i wychylny wysięgnik z ciągnikiem na końcu. Wyróżnia się żurawie samojezdne, wieżowe, przenośne i przewoźne. Mogą występować w niewielkich rozmiarach, jak również ogromnych konstrukcjach o zasięgu ponad 100 metrów.

Do najprostszych urządzeń dźwigowych należą z kolei dźwigniki, które napędzane są napędem hydraulicznym, pneumatycznym lub elektrycznym. Dzieli się je również na stacjonarne i przenośne. Do grupy dźwignic prostych wliczają się także wózki podnośnikowe i unoszące, z którymi spotykamy się najczęściej w halach produkcyjno-magazynowych. Te pojazdy są z kolei napędzane spalinowo lub elektrycznie.

miejsce na foto1

Dźwignice złożone

Swoje zastosowanie dźwignice złożone znajdują najczęściej w portach przeładunkowych, gdzie wymagane są urządzenia o olbrzymich udźwigach. Do najpopularniejszych rozwiązań tego typu należą m.in. mostowce. Służą najczęściej do przeładunku surowców masowych (węgiel i wszelkiego rodzaju rudy). Składają się z ustroju stalowego, wysięgnicy i wysięgnika poruszających się po szynowym torze jezdnym.

Do grupy dźwignic złożonych możemy zaliczyć także dźwignice z suwnicą i żurawiem, jak również dźwignicę z suwnicą, wózkiem i żurawiem. Do najbardziej złożonych konstrukcji należą żurawie wielokrotne wykorzystywane do specyficznych prac transportowych.

Podsumowanie

Dźwignice to urządzenia, które muszą wykonywać wyjątkowo wymagającą pracę przez długi czas. Nic więc zatem dziwnego, że konstrukcje te muszą być zaprojektowane zgodnie z rygorystycznymi wytycznymi. Istnieje mnóstwo aktów prawnych w związku z dozorem technicznym i wymagań dotyczących dźwigów i ich elementów bezpieczeństwa. Warto również wspomnieć, że ich obsługa musi być powierzona w ręce doświadczonych, odpowiedzialnych i wykazujących wysoki poziom koncentracji osób. Wymagane są oczywiście uprawnienia z odpowiedniej kategorii dla każdego rodzaju dźwignicy. Z kolei wymiana elementu nośnego wymaga zgłoszenia do Inspektoratu Dozoru Technicznego i przeprowadzenia badań doraźnych.